Goedemorgen,
ik ben pas in het bezit van een Moto Morini 500 Sport, bouwjaar 1978.
Zou me iemand kunnen vertellen waar de startmotor zit en of die makkelijk is te demonteren?
En heeft misschien iemand een goeie liggen? Die van mij "slaat dus over".
Alvast hartelijk dank!
Groeten,
Geert
Startmotor "slaat over
-
- Posts: 658
- Joined: 20 Sep 2009, 09:05
- Location: NL
Re: Startmotor "slaat over
Welkom in de wondere wereld van Morini! Heb je een foto van je aanwinst?
De startmotor zit in het linker blokdeksel, meestal helpt het schoonmaken of opnieuw bekleden van de frictieschoenen al veel
De startmotor is wel een zorgenkindje, als alles niet goed/optimaal is heeft hij kuren
De startmotor zit in het linker blokdeksel, meestal helpt het schoonmaken of opnieuw bekleden van de frictieschoenen al veel
De startmotor is wel een zorgenkindje, als alles niet goed/optimaal is heeft hij kuren
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Posts: 658
- Joined: 20 Sep 2009, 09:05
- Location: NL
Re: Startmotor "slaat over
o ja, als je geen werkplaatshandboek en/of onderdelenlijst hebt kan kan je ze bij de club kopen of ik stuur je een pdf via WeTransfer
Last edited by Tintin on 25 Aug 2020, 10:25, edited 1 time in total.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: Startmotor "slaat over
Dag Geert,
de startmotor zit onder een zijdeksel van de motor en werkt met een haakse overbrenging/centrifugaal.
Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar de "vlakken" die het vliegwiel meenemen zijn bekleed net als een koppelingsplaat.
Mogelijk is die bekleding niet meer OK, b.v. verhard en schiet daardoor door?
Zowel de koppelingsplaten, als de bekleding van de centrifugaalkoppeling voor de startmotor zijn van het Italiaanse merk Surflex.
Zie http://www.surflexclutches.com/Surflexc ... /Home.html
Ga dan naar (bovenaan) naar Classic en vervolgens Moto Morini. Dan zie je alle koppelingssets voor alle historische modellen en ook van de 500.
Verder vind je:

Op die afbeelding zie je wat ik bedoel: óf de veertjes (62M67), of de bekleding van de "knietjes" (62M96) is niet goed. Deze onderdelen zijn via de specialisten in Duitsland of Engeland gewoon leverbaar. Dealers o.a. Heim of Dieter Hoffmann of Tremezzo.de in Duitsland. In Engeland Mdina Italia, zie hiervoor de linkpagina op de website.
Succes!
de startmotor zit onder een zijdeksel van de motor en werkt met een haakse overbrenging/centrifugaal.
Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar de "vlakken" die het vliegwiel meenemen zijn bekleed net als een koppelingsplaat.
Mogelijk is die bekleding niet meer OK, b.v. verhard en schiet daardoor door?
Zowel de koppelingsplaten, als de bekleding van de centrifugaalkoppeling voor de startmotor zijn van het Italiaanse merk Surflex.
Zie http://www.surflexclutches.com/Surflexc ... /Home.html
Ga dan naar (bovenaan) naar Classic en vervolgens Moto Morini. Dan zie je alle koppelingssets voor alle historische modellen en ook van de 500.
Verder vind je:

Op die afbeelding zie je wat ik bedoel: óf de veertjes (62M67), of de bekleding van de "knietjes" (62M96) is niet goed. Deze onderdelen zijn via de specialisten in Duitsland of Engeland gewoon leverbaar. Dealers o.a. Heim of Dieter Hoffmann of Tremezzo.de in Duitsland. In Engeland Mdina Italia, zie hiervoor de linkpagina op de website.
Succes!