testen toerenteller 350 strada 1974
-
- Posts: 5
- Joined: 19 Mar 2020, 16:05
testen toerenteller 350 strada 1974
eerst even kennis maken,
ben nieuw op dit forum en in het bezit van een recent aangeschafte 350 Strada van 1974.
heb problemen met de toerenteller die ik graag zou verhelpen.
Iemand enig idee hoe ik de analoge toerenteller kan testen ?
wat ik reeds geprobeerd heb is 12V voeding op de teller en dan via signaalgenerator een blokgolf op pin1.
de meter slaat telkens vol uit hoe laag ik de frequentie ook instel.
of misschien een schema van het inwendige.
op de motor vertoont de toerenteller gekke kuren, soms werkt hij maar meestal geeft hij een te lage waarde aan.
kan ook een probleem met de batterij zijn, moet deze dringend vervangen.
iemand ideeen.
ben nieuw op dit forum en in het bezit van een recent aangeschafte 350 Strada van 1974.
heb problemen met de toerenteller die ik graag zou verhelpen.
Iemand enig idee hoe ik de analoge toerenteller kan testen ?
wat ik reeds geprobeerd heb is 12V voeding op de teller en dan via signaalgenerator een blokgolf op pin1.
de meter slaat telkens vol uit hoe laag ik de frequentie ook instel.
of misschien een schema van het inwendige.
op de motor vertoont de toerenteller gekke kuren, soms werkt hij maar meestal geeft hij een te lage waarde aan.
kan ook een probleem met de batterij zijn, moet deze dringend vervangen.
iemand ideeen.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
De electronische toerenteller kan idd. problemen gaan vertonen. Is bij jou inmiddels 46jr oud! Morini is na verloop van tijd weer overgestapt naar de toerenteller met kabel aandrijving.
De electronische toerenteller kun je aansluiten op de andere bobine. Als dat geen verschil maakt, dan is waarschijnlijk het IC op het printplaatje kapot. Een IC (integrated circuit) is een electronisch component, zoals een transistor, weerstand, condensator, etc. Echter in een IC zijn een heleboel van die componenten samengepropt op een vierkante centimeter.
Het toegepaste IC is destijds gemaakt door het bedrijf ITT en is thans niet meer te koop.
ECHTER, een ander toepaspaar type bestaat wél, maar dan moet het hele printplaatje vervangen worden. Op deze foto, links het zwarte blokje is het IC.

Op deze pagina http://revcounter.motomoriniclub.nl/index.php?lng=nl wordt alles uitgelegd. Een clublid had een stapel nieuwe printplaatjes gemaakt, maar die zijn helaas allemaal uitverkocht. Door omstandigheden heeft hij geen tijd/gelegenheid om nieuwe printplaten te maken.
Op deze pagina de handleiding http://revcounter.motomoriniclub.nl/fil ... _to_en.pdf
N.B. 1. véél andere Italiaanse merken hebben deze toerenteller toegepast tot Ferrari aan toe, zoals Cagiva, Moto Guzzi e.a. Eventueel zou je het originele printplaatje van zo'n nog wel werkende toerenteller kunnen overzetten.
N.B. 2. Hieronder het schema met het nieuwe type IC dat is de SAA1049 (als alternatief voor de SAK80). Het stond op het forum van de Italiaanse Morini Club, maar alle foto's zijn verwijderd
Het schema gevonden op deze pagina: https://www.circuitsonline.net/forum/view/136618
N.B. 3. Als je een andere printplaat hebt geplaatst, dan moet de wijzer opnieuw gecalibreerd worden, zie handleiding.

De electronische toerenteller kun je aansluiten op de andere bobine. Als dat geen verschil maakt, dan is waarschijnlijk het IC op het printplaatje kapot. Een IC (integrated circuit) is een electronisch component, zoals een transistor, weerstand, condensator, etc. Echter in een IC zijn een heleboel van die componenten samengepropt op een vierkante centimeter.
Het toegepaste IC is destijds gemaakt door het bedrijf ITT en is thans niet meer te koop.
ECHTER, een ander toepaspaar type bestaat wél, maar dan moet het hele printplaatje vervangen worden. Op deze foto, links het zwarte blokje is het IC.

Op deze pagina http://revcounter.motomoriniclub.nl/index.php?lng=nl wordt alles uitgelegd. Een clublid had een stapel nieuwe printplaatjes gemaakt, maar die zijn helaas allemaal uitverkocht. Door omstandigheden heeft hij geen tijd/gelegenheid om nieuwe printplaten te maken.
Op deze pagina de handleiding http://revcounter.motomoriniclub.nl/fil ... _to_en.pdf
N.B. 1. véél andere Italiaanse merken hebben deze toerenteller toegepast tot Ferrari aan toe, zoals Cagiva, Moto Guzzi e.a. Eventueel zou je het originele printplaatje van zo'n nog wel werkende toerenteller kunnen overzetten.
N.B. 2. Hieronder het schema met het nieuwe type IC dat is de SAA1049 (als alternatief voor de SAK80). Het stond op het forum van de Italiaanse Morini Club, maar alle foto's zijn verwijderd

N.B. 3. Als je een andere printplaat hebt geplaatst, dan moet de wijzer opnieuw gecalibreerd worden, zie handleiding.

-
- Posts: 5
- Joined: 19 Mar 2020, 16:05
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
bedankt voor de uitleg, dat brengt me al heel wat verder. zal eens proberen met een 50Hz 12V wisselspanning. dan zou hij 6000tr/min moeten aanduiden.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
Ja dat klopt ~12V/50Hz, zoals aangegeven in de handleiding, is om de naald te calibreren op 6.000 t/min.
Ik kan het Clublid vragen of ie niet nog één printplaatje heeft liggen. Ik denk van niet, maar vragen kan altijd
Ik kan het Clublid vragen of ie niet nog één printplaatje heeft liggen. Ik denk van niet, maar vragen kan altijd

-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
Met een beetje geluk heb ik over 2 à 3 maanden een nieuw printplaatje voor je.
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
deze man, George Bouret heeft veel ervaring met tellers, en kan jouw teller betaalbaar controleren en weer in nieuwstaat brengen:
http://tellerwerk.nl/
viewtopic.php?f=13&t=14&start=135
http://tellerwerk.nl/
viewtopic.php?f=13&t=14&start=135
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
Inderdaad een expert, maar helaas begint hij niks zonder nieuw printplaatje. Het gaat hier om een elektronische toerenteller en het elektronische deel is kapot. Hoogstens kan hij het printplaatje netjes inbouwen en de naald afregelen.Borrani wrote: ↑31 Mar 2020, 06:31deze man, George Bouret heeft veel ervaring met tellers, en kan jouw teller betaalbaar controleren en weer in nieuwstaat brengen:
http://tellerwerk.nl/
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
Klopt Tony,350-v-twin wrote: ↑31 Mar 2020, 08:57Inderdaad een expert, maar helaas begint hij niks zonder nieuw printplaatje. Het gaat hier om een elektronische toerenteller en het elektronische deel is kapot. Hoogstens kan hij het printplaatje netjes inbouwen en de naald afregelen.Borrani wrote: ↑31 Mar 2020, 06:31deze man, George Bouret heeft veel ervaring met tellers, en kan jouw teller betaalbaar controleren en weer in nieuwstaat brengen:
http://tellerwerk.nl/
maar je weet nog niet of de ic kapot is, je trekt wel erg snel die conclusie.
Ik kan namelijk uit het verhaal van de ts niet halen of hij kabelbreuk /sluiting e.d. al heeft uitgesloten, en welke transducers hij precies heeft?
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
99% kans dat het de elektronica is. Heb al aangegeven dat hij 'm op de andere transducer moet aansluiten. Als dat niks helpt is-ie kaduuk en aangezien het mechanische deel vrijwel altijd in orde is, blijft er maar 1 ding over.
-
- Posts: 5
- Joined: 19 Mar 2020, 16:05
Re: testen toerenteller 350 strada 1974
misschien niet al te duidelijk geweest. de toerenteller werkt wel een beetje, maar doet raar, geeft niet het juiste toerental aan. ik ben er nu achter dat de batterij dringend moet vervangen worden daar het licht het ook maar nauwelijks doet. heb de motor maar recent en door het aparte circuit voor ontsteking valt dit natuurlijk niet echt op.
ga eerst al eens een nieuwe batterij plaatsen en kijken of het probleem dan al niet opgelost is.
ga eerst al eens een nieuwe batterij plaatsen en kijken of het probleem dan al niet opgelost is.