na jarenlange erger met de blauwe strada....
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
na jarenlange erger met de blauwe strada....
.....is het nu opgelost.
Een jaartje of 2 terug motortje opgebouwd met ignitioncoil 220 ohm rode pickup, zwarte transducers.
Liep wel maar niet zoals ik het graag hebben wou.
Omgebouwd naar zwarte pickup en transducers van ebay (vespa) was iets beter, maar ook geen succes.
Verleden jaar als test een ontstekingssysteem van Anne Gallema (guzzi club) werkte goed, maar had accu nodig.
Dan maar eens een pickup van Marcus Heilig en de transducers van Tritsch, 5 dagen starten en rijden, zesde dag doe het zelf maar.
Aanduwen ging wel, later dan weer met de kick dag later weer niks.
In november weggezet, in maart helemaal niks meer.
Eergisteren zwarte pickup en grijze transducers ingebouwd, geen verbetering
Stond op het punt de hele zooi met de schroothandelaar mee te geven, kotsbeu die morinis
Na een gesprekje met Tom wat gaan experimenteren met vliegwielen en generators.
Eerste serie generator(gr/ge/ge/ro )+ latere gekoelde vliegwiel was een nogo want die raakte op de boutjes.
Dan eens een latere generator (denk een 6/12v) genomen met eerste vliegwiel
Bamm hij startte .. first kick.
Verder geëxperimenteerd.... terug naar basis, rode pickup zwarte transducers, bleef goed starten.
ohmmetertje er eens bij gehaald en wat bleek ?
Mijn "Goede" 220 ohm ignitioncoil was op 2 jaar tijd gedegenereerd naar 163 ohm.
Moraal van het verhaal, ga er dus nooit van uit dat iets eeuwig goed blijft na een meting.
Een jaartje of 2 terug motortje opgebouwd met ignitioncoil 220 ohm rode pickup, zwarte transducers.
Liep wel maar niet zoals ik het graag hebben wou.
Omgebouwd naar zwarte pickup en transducers van ebay (vespa) was iets beter, maar ook geen succes.
Verleden jaar als test een ontstekingssysteem van Anne Gallema (guzzi club) werkte goed, maar had accu nodig.
Dan maar eens een pickup van Marcus Heilig en de transducers van Tritsch, 5 dagen starten en rijden, zesde dag doe het zelf maar.
Aanduwen ging wel, later dan weer met de kick dag later weer niks.
In november weggezet, in maart helemaal niks meer.
Eergisteren zwarte pickup en grijze transducers ingebouwd, geen verbetering
Stond op het punt de hele zooi met de schroothandelaar mee te geven, kotsbeu die morinis
Na een gesprekje met Tom wat gaan experimenteren met vliegwielen en generators.
Eerste serie generator(gr/ge/ge/ro )+ latere gekoelde vliegwiel was een nogo want die raakte op de boutjes.
Dan eens een latere generator (denk een 6/12v) genomen met eerste vliegwiel
Bamm hij startte .. first kick.
Verder geëxperimenteerd.... terug naar basis, rode pickup zwarte transducers, bleef goed starten.
ohmmetertje er eens bij gehaald en wat bleek ?
Mijn "Goede" 220 ohm ignitioncoil was op 2 jaar tijd gedegenereerd naar 163 ohm.
Moraal van het verhaal, ga er dus nooit van uit dat iets eeuwig goed blijft na een meting.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Goed man!! Zo zie je maar, kan idd aan het vliegwiel liggen, maar daar ga je niet zo snel van uit. Onze Vz had het ook met een 500cc.
Dat de coil zo snel degenereert heb ik nooit eerder gehoord, wel iets om in de gaten te houden.
Dat de coil zo snel degenereert heb ik nooit eerder gehoord, wel iets om in de gaten te houden.
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Ik schrijf te onduidelijk of je leest te vlug Tony lol
De schuldige was de ontstekingsspoel.
De schuldige was de ontstekingsspoel.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Ja was duidelijk.
Nog een keer samengevat: alle (weerstands)waarden vd ontstekingsspoel onder de 180 Ohm leveren startproblemen op.
Nu kun je daar over discussiëren, want sommigen starten gewoon met 180 Ohm, maar volgens mij is dat wel degelijk de kritische grens.
Ik heb 5 (vijf) willekeurige spoelen doorgemeten en die waren zonder uitzondering allemaal 220 Ohm. Het lijkt mij dat dat geen toeval kan zijn. Mogelijk zijn de motorfietsen nieuw geleverd met een 300 Ohm spoel en "degenereren" ze daarna naar 220 Ohm en houden die waarde lang vast.
Of ze waren 220 Ohm af-fabriek, kan natuurlijk ook. Maar met 220 Ohm heb je géén startproblemen: 1 kick en lopen!
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Helemaal correct Tony
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Net ff een rondje gereden met m'n Kanguro. Die had toch alweer een paar maanden stof staan te happen. Eén (1)
trap en lopen.
Heb ooit de spoel opnieuw laten wikkelen (keurig 300 Ohm), daarna pick-up gemonteerd van Marcus Heilig en 2 nieuwe grijze transducers geplaatst van Nuovaray. Aan die ontsteking is dus niets meer origineel, wel allemaal nagebouwd naar origineel en ik ben zéér tevreden

Draait ook moeiteloos hoge toeren.


Heb ooit de spoel opnieuw laten wikkelen (keurig 300 Ohm), daarna pick-up gemonteerd van Marcus Heilig en 2 nieuwe grijze transducers geplaatst van Nuovaray. Aan die ontsteking is dus niets meer origineel, wel allemaal nagebouwd naar origineel en ik ben zéér tevreden


Draait ook moeiteloos hoge toeren.
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
wie was de wikkelaar Tony, en hoe viel het mee/tegen om de boel te ontsolderen en terug vast te zetten ?
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Wikkelaar was NLM. Ik heb destijds de hele dynamo opgestuurd, inclusief vliegwiel.
Vliegwiel bleek in orde, spoel keurig opnieuw gewikkeld en ingekwast met een soort hars/lak.
Ik heb er geen Eurocent spijt van want mijn Kanguro start als de beste.
Vliegwiel bleek in orde, spoel keurig opnieuw gewikkeld en ingekwast met een soort hars/lak.
Ik heb er geen Eurocent spijt van want mijn Kanguro start als de beste.
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
bedankt, ik had ook al met Stuart gemaild
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Heb zelf maar het heft in de hand genomen en probeer van 2 slechte 1 goede te maken
lossolderen is gelukt, plaatjes rechtgebogen ook.
Het afnemen van de spoelen is een beetje spannend
lossolderen is gelukt, plaatjes rechtgebogen ook.
Het afnemen van de spoelen is een beetje spannend

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
en transplantatie geslaagd
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Knappe chirurgische ingreep
. Tritsch had nieuwe spoelen gewikkeld en al. Aangezien Tritsch gestopt is kan je het straks bij zijn opvolger navragen.

- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Re: na jarenlange erger met de blauwe strada....
Aangezien de bike nu een snelstarter is heb ik er voorlopig geen nodig