Mocht je ooit een probleem hebben op dit vlak, hier een howto om deze eenheid te vervangen (gematchde sets zijn uiteraard nieuw, maar soms ook gebruikt verkrijgbaar)
Het is echt fantastisch hoe onze Lambertini dit bedacht heeft. Onder dit mooie dekseltje kan je zo bij de zuigerpen


Je kan dus van boven de zuiger eruit halen, terwijl de "cilinder" blijft zitten. Dit is bij de 1200 namelijk alleen de watermantel, een doos om de eigenlijke cilinder heen. In dit geval een bus, ook wel natte bus genoemd. Door het serviceluikje kan je de pen bereiken.
Op de foto de bus, eronder het blok en het geopende luikje:

En nogmaals hetzelfde, zonder bus, waarbij je rechts het serviceluikje ziet. Als de bus geplaatst is kan je dus nergens bij en kijk je tegen de bus aan.

En voor het overzicht, het kale blok zonder koppen

Bij de meeste waterkoelers, bv japanse 4 cilinders, kan je het carter horizontaal splitsen. Daarna laat je de krukas inclusief zuigers zakken om daarna de boel te demonteren.
Bij luchtkoelers, zo ook bij de 31/2 bv, verwijder je de kop en cilinder, waarna de zuiger vrij ligt.
Het mooie is dus dat dat bij de 1200 allemaal van boven gebeurd:
- kop eraf
- cilinderbus los trekken, zo hoog tot zuigerpen in beeld is via luikje of evt nog ff krukas verdraaien
- borgveer verwijderen
- pistonpen trekken
- cilinderbus incl zuiger eruit halen
Na demontage kop en verwijderen zuigerpen kan je dus zo de bus met zuiger eruit trekken. De voetpakking is een grote o-ring - altijd vervangen natuurlijk. Het serviceluikje voor de pistonpen heeft alleen een simpel pakkinkje, omdat ie alleen een beetje water te weerstaan heeft, de rest wordt afgesloten door de cilinderbus.
Hier wat foto's voor de liefhebbers.
Zuigerpen demonteren is gedoe, voornamelijk door de borgveer. Hiervoor heb je een tang met verlengde kop nodig - zie foto - anders kom je er door de smalle opening niet bij.

Als de borgveer weg is, zuigerpen demonteren. Ik heb een muuranker verbouwt tot trekker


Ook de trekker is eigen fabrikaat - geleend van vriend Ebi vh duitse forum. Maar gaat om het idee, haken moeten smal zijn vanwege kleine openingen, veel kracht is echt niet nodig.

Wat overtollig spaanplaat enigszins op maat gemaakt en trekken maar



(hier bij m'n reserve blok waar nog een prima cilinderbus in zat, mijne had (hele lichte) loopsporen. Maar was toch bezig


Hier een foto vd loopsporen (alleen voorste cilinder, achterste helemaal mooi) na ca 60k

En hier nog 1 waarbij je kan zien dat de zuiger eigenlijk alleen een schotel met twee wangen is en de diameter is werkelijk angstaanjagend


En helaas zijn de montage foto's weg.
Maar als tip - eerst oefenen om de borgveer in te zetten, dus zoals hier - voor het gemak - zonder cilinderbus.

Zuigerpen gaat makkelijk, maar de borgveer hebben we uiteindelijk met garen gezekerd bij de definitieve montage.
En natuurlijk de zuiger een beetje gepoetst

