3 1/2 gezocht
-
- Posts: 34
- Joined: 18 Feb 2014, 18:09
- Location: Leiden
3 1/2 gezocht
Ben al een tijdje Marktplaats en dergelijke in de gaten aan het houden voor een 3 1/2. Ik ben er nog niet uit wat het moet worden maar ga binnenkort eentje bekijken. Ik heb nog nooit een 3 1/2 horen lopen (schande) dus waar moet ik speciaal op letten om te beoordelen dat het blok goed is?
Wat is eigenlijk een normale prijs voor een goed exemplaar, niet showroom, niet helemaal origineel? er staan er nu 3 op Marktplaats en de prijs lijkt op 1600 te blijven hangen
nieuw op het forum
George
Wat is eigenlijk een normale prijs voor een goed exemplaar, niet showroom, niet helemaal origineel? er staan er nu 3 op Marktplaats en de prijs lijkt op 1600 te blijven hangen
nieuw op het forum
George
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Beste George,
Welkom op het forum! Een 3 1/2 hoort niet te rammelen. Heb er nog nooit een horen rammelen. Echt mooi stationair lopen is soms een probleem. Slaat dan af na x-aantal seconden. Dat ligt niet aan de motor, maar aan de ontsteking. Niets mis mee verder, maar even een weet. Verder hoort een goed exemplaar met 1 à 2 trappen op de kickstarter te lopen.
Ben je op zoek naar een Touring of een Sport? Veel Tourings zijn omgebouwd naar Sport. Op zich ook niets mis mee, maar je moet dan natuurlijk geen Sport prijzen gaan betalen.
In principe geldt:
A/2 frame: Touring
A/1 frame: Sport
Een vroeg blok (Touring en Sport) hebben een "A" linksonder, zie
http://www.motomoriniclub.nl/iden.jpg en vroege, échte Sportblokken hebben een "S", rechts onder de voorste cilinder.
Kijk ook eens op deze pagina: http://www.motomoriniclub.nl/buyD.html
Welkom op het forum! Een 3 1/2 hoort niet te rammelen. Heb er nog nooit een horen rammelen. Echt mooi stationair lopen is soms een probleem. Slaat dan af na x-aantal seconden. Dat ligt niet aan de motor, maar aan de ontsteking. Niets mis mee verder, maar even een weet. Verder hoort een goed exemplaar met 1 à 2 trappen op de kickstarter te lopen.
Ben je op zoek naar een Touring of een Sport? Veel Tourings zijn omgebouwd naar Sport. Op zich ook niets mis mee, maar je moet dan natuurlijk geen Sport prijzen gaan betalen.
In principe geldt:
A/2 frame: Touring
A/1 frame: Sport
Een vroeg blok (Touring en Sport) hebben een "A" linksonder, zie
http://www.motomoriniclub.nl/iden.jpg en vroege, échte Sportblokken hebben een "S", rechts onder de voorste cilinder.
Kijk ook eens op deze pagina: http://www.motomoriniclub.nl/buyD.html
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Benvenuto! En ook hier alvast een niet rammelend 3-en-een-halfje in de aanbieding (concurrentie is moordend
)
Check idd die pagina die Tony aangaf maar eens (350 v-twin)
http://www.speurders.nl/overzicht/morin ... &order_by=

Check idd die pagina die Tony aangaf maar eens (350 v-twin)
http://www.speurders.nl/overzicht/morin ... &order_by=
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Prijzen is inderdaad net wat je zoekt, een sport levert over het algemeen meer op dan een strada, spaakwieltjes meer dan gietwieltjes. Het is allemaal net een kwestie van smaak. Naarmate het bouwjaar oploopt wordt het motorisch allemaal beter, een 3 1/2 uit de jaren 80 is eigenlijk een juweleetje van een koop gezien de motorriek, maar ja iedereen wil spaken met trommels en kromme schakelvorken 
Het is beste het aan 1 van ons te vragen als je wat op het oog hebt, ook kan je beter een 3 1/2 je van een liefhebber kopen als je een soort van garantie wilt..

Het is beste het aan 1 van ons te vragen als je wat op het oog hebt, ook kan je beter een 3 1/2 je van een liefhebber kopen als je een soort van garantie wilt..
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Nou wat Ray zegt, over kromme schakelvorken hoef je je niet zorgen te maken tenzij je een heel heel vroeg model in je handen krijgt (voor zover het probleem al niet verholpen is in de 40 jaar dat ie al bestaat)!
Een 3 1/2 is een steengoede motor, maar je moet altijd rekening houden met de kwaliteiten van de eigenaren die er aan gesleuteld hebben, maar dat zegt meer iets over sleutelen in het algemeen dan de 3 1/2. Beter gezegd, een Morini is, los van spuitwerk etc. een kwaliteitsproduct. Niets voor niets kosten ze destijds evenveel als een Honda 750.
Hoe orgineler, hoe beter, komt ie van een liefhebber (en daar reken ik motorzaken zeer zeker niet onder) dan is het meestal wel goed.
Maar ook ik, ik zie mezelf als een liefhebber
heb wel eens een kneus verkocht, vooral omdat de kennis bij de nieuw eigenaar ontbreekt om simpele problemen op te lossen. Uiteindelijk wordt zo'n kneus wel weer een kei omdat morini's zoals gezegd in de basis steengoed zijn.
(wat een gelul he mensen)
Een 3 1/2 is een steengoede motor, maar je moet altijd rekening houden met de kwaliteiten van de eigenaren die er aan gesleuteld hebben, maar dat zegt meer iets over sleutelen in het algemeen dan de 3 1/2. Beter gezegd, een Morini is, los van spuitwerk etc. een kwaliteitsproduct. Niets voor niets kosten ze destijds evenveel als een Honda 750.
Hoe orgineler, hoe beter, komt ie van een liefhebber (en daar reken ik motorzaken zeer zeker niet onder) dan is het meestal wel goed.
Maar ook ik, ik zie mezelf als een liefhebber

(wat een gelul he mensen)

-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Wat voor onderdelen zou je nodig moeten hebben? Zoals gezegd is de basis steengoed. Nieuw plaatwerk, spatborden, tankss, etc. is lastig. Gelukkig wel gebruikt te vinden op Ebay etc. Verder hebben we NLM in Engeland. Levert véél, erg véél. Niet goedkoop. Dan hebben we Tritsch in Duitsland. 'Ersatzteil Paradies' zegt wel iets denk ik zo.seventies wrote:Sleutelen houd ik wel van, tot op zekere hoogte, maar hoe kom je aan onderdelen, die zijn vast niet makkelijk te verkrijgen?
Uitlaten, rubbers, ontsteking worden nagemaakt, maar daarvoor moet je in Italië zijn. Zadels zijn nieuw leverbaar.
Eigenlijk denk ik dat de onderdelensituatie van de 3 1/2 beter is dan van menig Japanse motor uit de jaren '70/'80.