scylla wrote:
Ik ben de trotse eigenaar van een prachtige morini 500 sport.
Gefeliciteerd: mooie bike!!
scylla wrote:Echter, 1 probleem; ze start niet. Totaal random, soms wel soms niet. Electra nagekeken/omgeleid, accu is nieuw, startmotor draait, externe choke, er zit benzine in

, lieve Italiaanse woordjes gefluisterd, klopjes op de tank gegeven en dan....niks. Gevloek is dan nog het enige.
Lieve woordjes zullen niet helpen. Zelfs een flinke schop tegen de bike niet. Wat je wel moet doen is gestructureerd naar de fout zoeken. Het kan iets simpels zijn, maar eerst zoeken ....
Als een motor niet start ligt dat óf aan de ontsteking, óf aan de carburateur(s).
We beginnen bij de ontsteking.
Bougies en kabels
Heb je überhaupt een vonk aan de bougie tegen het metaal van de cilinder? Zo niet, vernieuw de bougiekabels en bougiekappen en probeer het nog eens. Kijk ook goed naar de ontstekingskastjes onder de tank waar je de bougiekabels in vast draait. Let op dat er geen oxide is, want dan heb je géén vonk. Geldt ook voor de aansluiting van de bougiekappen op de kabels. Controleer gelijk of beide bougies vonken.
Nog een belangrijke tip: zet de electrodenafstand van de bougies op
0,5mm en niet op 0,7mm zoals ze uit het doosje komen.
Schroef er trouwens gelijk nieuwe bougies in. Die kunnen ook kapot zijn.
Ontsteking
Van de Morini lijkt de ontsteking ingewikkeld, maar dat valt erg mee. Ray meldde het al. Begin met het doormeten van de ontstekingsspoel. Die bevindt zich in de dynamo. Vanuit de dynamo (blok), loopt een kabel o.a. naar de zekeringenkast. De groene kabel uit de dynamo op de zekeringenkast moet je losmaken en doormeten met een Ohm meter, t.o.v. massa. Een vlotte starter heeft een waarde tussen de 200 en 300 Ohm. Onder de 160 start ie beslist niet meer. Tussen de 180-200 Ohm is twijfelachtig en moeilijk starten. Dan moet de spoel opnieuw gewikkeld worden. Ik heb 5 spoelen nagemeten. Die waren allemaal 220 Ohm. Dat is dus een normale waarde. Volgens het werkplaatshandboek zou de spoel zelfs 300 Ohm moeten meten.
Lees evt. de technische pagina nog even door, zie
www.motomoriniclub.nl/techD.html
Massa
Per ontstekingskastje onder de tank loopt er een witte (soms blauwe) massakabel naar het frame. Let op dat de stekker ook goed massa maakt op het frame. Slechte massa-verbinding kan slecht of niet starten veroorzaken. Maak het massapunt evt. schoon met fijn schuurpapier.
Carburateurs
Als je wél een vonk hebt, maar de bike start niet, dan kan de oorzaak liggen aan de de benzinetoevoer of carburateurs.
Als de motor lang gestaan heeft kan de benzinekraan vanuit de tank geblokkeerd worden door roest of vuil. Schoonmaken is het enige dat helpt. Als je een electrische benzinekraan hebt kan deze blijven hangen. Op de site van de British Riders Club staat hoe deze te repareren is.
http://www.morini-riders-club.com/thebi ... rotap.html
Schoonmaken en de spoel evt. opnieuw wikkelen. Evt. tijdelijk vervangen door een handbediende kraan. Er zijn kraantjes van Moto Guzzi die zonder meer passen. Maar let op: de wartel op de kraan heeft 'linkse' schroefdraad, d.w.z. linksom vastdraaien, ipv rechtsom.
Carburateurs kunnen verstopt zijn door lang staan. Maak ze los. Haal ze helemaal uit elkaar en kijk of de kleine gaatjes in de hoofdsproeier en naaldsproeier niet verstopt zijn. Niet in prikken met naalden, maar leg ze in b.v. remolie zodat de verstopping oplost. Beste is dat uit te besteden, want na het schoonmaken moeten ze weer goed in elkaar en moeten ze
afgesteld worden. Ga evt. langs bij HMI, die hebben volgens mij wel eens een Morini gehad:
http://www.hmimoto.nl/
Hierboven staan de meest voorkomende problemen. Als je wel eens gesleuteld hebt zou je dit zelf moeten kunnen doen.
De Morini heeft overigens géén accu nodig om te starten, want de bovengenoemde onstekingsspoel voedt de ontstekingskastjes.
Zet NOOIT 12 Volt op die kastjes, want dan blaas je ze op.
scylla wrote:Het excuus "het is geen Italiaans weer" al vaak gebruikt, maar zo langzamerhand word ik toch echt uitgelachen door Janpannerrijders en de buren. Wie weet raad??????
Zodra jij je Morini aan de praat hebt lach je hun uit, want jij hebt een exclusieve met de hand geassembleerde Italiaanse schone en dat kunnen die Jappenrijders nooit voor elkaar krijgen.
Ben benieuwd naar je vorderingen! En we zijn superbenieuwd naar een foto!!