Page 1 of 1
Weerstand in een kabel??
Posted: 20 Jan 2014, 10:25
by 350-v-twin
Heeft iemand van jullie wel eens de groene kabels tussen bobines en zekeringenkast onderzocht op weerstand? Ik kreeg van het weekend een uitvoerige mail van een Lambretta eigenaar. Zijn scooter heeft een Ducatie Elletrotechnica ontsteking die nauw verwand is aan het systeem op de Morini 125-500 modellen.
Hij heeft een weerstand gevonden in de groene kabel. Deze weerstand wordt echter nergens in beschikbare originele documentatie weergegeven, maar is "verstopt" in de mantel rond de groene kabel.
In 17 jaar Morini ervaring heb ik hier nog nooit iets over gehoord. Ik ga er dan ook vanuit dat deze weerstand niet voorkomt in de Morini ontsteking.
http://www.motomoriniclub.nl/350-5-pole.jpg In het schema zou het in ons geval gaan om de beide groene draden in kabel N1.
Posted: 20 Jan 2014, 10:43
by mantaray
Dan zou het wel in het schema staan
Posted: 20 Jan 2014, 15:08
by 350-v-twin
Idd, ook mijn reactie, maar bij Lambretta is deze weerstand in geen enkel schema opgenomen.
Posted: 21 Jan 2014, 08:01
by Tintin
ik ben in alle spaghetti's die ik in mijn handen gehad heb nog nooit een weerstand tegengekomen....
Posted: 21 Jan 2014, 10:31
by 350-v-twin
Ziet er niet uit als een traditionele weerstand, maar als een stukje kabel in de de kabel. Heb een foto ontvangen, zal ik vanavond ff posten.
Posted: 22 Jan 2014, 20:19
by 350-v-twin
Hier is de afbeelding. Dit is de betreffende draad met ingebouwde weerstand. Komt van Lambretta scooter. Dit komt niemand bekend voor van een Morini?!

Posted: 22 Jan 2014, 20:38
by Tom
kink in de kabel toch?
Ik zie hele andere kleurencombi's dan bij morini en de kabelmantel is ook anders dus lijkt me niet zinnig dit op morini's te projecteren toch, of bedoel je iets anders?
Posted: 22 Jan 2014, 22:39
by Tintin
dit was me wel opgevallen.... nooit gezien
Posted: 22 Jan 2014, 22:39
by 350-v-twin
Nee, de kleurencombi klopt wel, groen en rood samen komen bv voor in de kabel van het contactslot naar de zekeringen, zie
http://www.motomoriniclub.nl/350-5-pole.jpg
Posted: 23 Jan 2014, 12:28
by mantaray
ik snap ook niet wat lambretta's met morini's te maken hebben.
en het schakelplan nog minder
Posted: 23 Jan 2014, 15:22
by Tintin
mantaray wrote:ik snap ook niet wat lambretta's met morini's te maken hebben.
en het schakelplan nog minder
tranductors... Lambretta's hebben dezelfde zwarte doosjes maar met een ander nummer...
Posted: 23 Jan 2014, 21:45
by 350-v-twin
Tintin wrote:mantaray wrote:ik snap ook niet wat lambretta's met morini's te maken hebben.
en het schakelplan nog minder
tranductors... Lambretta's hebben dezelfde zwarte doosjes maar met een ander nummer...
Ja, en ze hebben beide een ontsteking van Ducati Elettrotecnica. De systemen op de Lambretta en Morini lijken behoorlijk op elkaar (stator, zwarte kastjes, zelfde? vliegwiel). De kastjes hebben alleen andere nummers.
Posted: 23 Jan 2014, 22:58
by mantaray
ah ok bedankt voor de toelichting.
ik neem aan dat er een hoop lambretta's gemaakt zijn, geen info uit die hoek ?
Posted: 24 Jan 2014, 07:42
by Tintin
mantaray wrote:ah ok bedankt voor de toelichting.
ik neem aan dat er een hoop lambretta's gemaakt zijn, geen info uit die hoek ?
heb een paar jaar geleden al eens voor 3 centen Lambretta ontstekingsspoelen besteld (die passen gewoon op onze stator)... liggen nog te wachten tot één van mijn spoelen het opgeeft