1979 125H Ignition timing?
Posted: 24 Jul 2022, 16:45
Thank you Tony for accepting my registration. I hope my use of English on the forum is OK? I will post a Google translation on the same thread.
My 1979 125H used to run well up to 40mph (65kph) and then hit a brick wall. Then after a long lay-up, I brought it out of retirement and after 5 to 10km the engine would backfire and die. Sometimes the engine would re-start and not accept any throttle, others it would re-start and then run for 30km, or not start at all!
I removed the green ignition switch cable from the transducer, so as to remove the chance of an intermittent earth of the ignition, through the ignition switch.
The carburettor has been stripped, cleaned with carb cleaner and compressed air, with new jets, needle, 'O'rings and gaskets from EuroCarb.uk fitted.
I have replaced both the ignition power coil (485 Ohms), the ignition timing coil (110 Ohms) on the stator plate. Replaced the transducer/HT coil (322982) with a Vespa ET3, Ducati Energia coil (32398112), HT cable, HT plug cap and spark plug. I have also checked that the rotor is magnetised by hanging large spanners from each of the magnets.
After all this I still have no improvement, the problem has become worse!
The engine will now easily start, tick over between 1,300 to 1,400rpm, with the 'PMS' mark on the flywheel aligned with the centre of the camshaft. The 'ANT' mark appears to be ~36° to the right of the centre of the camshaft. If I open the throttle gradually, the 'ANT' mark appears to move clockwise (right) and the engine then stops abruptly. If I am more gentle in opening the throttle and manage to hold the throttle so that the 'ANT' timing mark just moves, the exhaust header pipe glows red hot!
This happens with both the original (322982) and ET3 (32398112) transducers.
I would have expected that as the ignition timing was advanced that the 'ANT' mark should move anti-clockwise (left) towards the centreline of the camshaft, but mine does not. Am I correct in my expectation?
Does anybody have any tests or cures for this behaviour? I am even contemplating trying to see if a more modern Vespa/Lambretta stator might be fitted to replace the original, such is my desparation!
Thank you and good health, Bill
Google translation:
Bedankt Tony voor het accepteren van mijn registratie. Ik hoop dat mijn gebruik van het Engels op het forum in orde is? Ik zal een Google-vertaling in hetzelfde draadje plaatsen. :knipoog:
Mijn 1979H uit 125 reed goed tot 65 km/u en raakte toen een bakstenen muur. Toen, na een lange stilstand, haalde ik het uit mijn pensioen en na 5 tot 10 km zou de motor averechts werken en doodgaan. Soms startte de motor opnieuw en accepteerde hij geen gas, andere keerde hij opnieuw en liep dan 30 km, of startte helemaal niet!
Ik heb de groene contactslotkabel van de transducer verwijderd, om de kans op een onderbroken massa van het contact via het contactslot weg te nemen.
De carburateur is gestript, schoongemaakt met carb cleaner en perslucht, met nieuwe sproeiers, naald, 'O'-ringen en pakkingen van EuroCarb.uk gemonteerd.
Ik heb zowel de bobine (485 Ohm), de bobine (110 Ohm) op de statorplaat vervangen. Transducer/HT bobine (322982) vervangen door een Vespa ET3, Ducati Energia bobine (32398112), HT kabel, HT bougiedop en bougie. Ik heb ook gecontroleerd of de rotor gemagnetiseerd is door grote sleutels aan elk van de magneten te hangen.
Na dit alles heb ik nog steeds geen verbetering, het probleem is erger geworden!
De motor start nu gemakkelijk, tikt tussen 1.300 en 1.400 tpm, met het 'PMS'-teken op het vliegwiel uitgelijnd met het midden van de nokkenas. Het 'ANT'-teken lijkt ~36° rechts van het midden van de nokkenas te zijn. Als ik de gashendel geleidelijk open, lijkt het 'ANT'-teken met de klok mee (rechts) te bewegen en stopt de motor abrupt. Als ik voorzichtiger ben in het openen van de gashendel en erin slaag om de gashendel vast te houden zodat de 'ANT'-timingmarkering net beweegt, gloeit de uitlaatspruitstukpijp roodgloeiend!
Dit gebeurt met zowel de originele (322982) als de ET3 (32398112) transducers.
Ik had verwacht dat naarmate het ontstekingstijdstip werd vervroegd, het 'ANT'-teken tegen de klok in (links) in de richting van de hartlijn van de nokkenas zou bewegen, maar de mijne niet. Ben ik juist in mijn verwachting?
Heeft iemand een test of remedie voor dit gedrag? Ik overweeg zelfs om te proberen of er een modernere Vespa/Lambretta-stator kan worden gemonteerd om het origineel te vervangen, dat is mijn wanhoop!
Bedankt en een goede gezondheid, Bill

My 1979 125H used to run well up to 40mph (65kph) and then hit a brick wall. Then after a long lay-up, I brought it out of retirement and after 5 to 10km the engine would backfire and die. Sometimes the engine would re-start and not accept any throttle, others it would re-start and then run for 30km, or not start at all!

The carburettor has been stripped, cleaned with carb cleaner and compressed air, with new jets, needle, 'O'rings and gaskets from EuroCarb.uk fitted.
I have replaced both the ignition power coil (485 Ohms), the ignition timing coil (110 Ohms) on the stator plate. Replaced the transducer/HT coil (322982) with a Vespa ET3, Ducati Energia coil (32398112), HT cable, HT plug cap and spark plug. I have also checked that the rotor is magnetised by hanging large spanners from each of the magnets.
After all this I still have no improvement, the problem has become worse!


I would have expected that as the ignition timing was advanced that the 'ANT' mark should move anti-clockwise (left) towards the centreline of the camshaft, but mine does not. Am I correct in my expectation?
Does anybody have any tests or cures for this behaviour? I am even contemplating trying to see if a more modern Vespa/Lambretta stator might be fitted to replace the original, such is my desparation!
Thank you and good health, Bill
Google translation:
Bedankt Tony voor het accepteren van mijn registratie. Ik hoop dat mijn gebruik van het Engels op het forum in orde is? Ik zal een Google-vertaling in hetzelfde draadje plaatsen. :knipoog:
Mijn 1979H uit 125 reed goed tot 65 km/u en raakte toen een bakstenen muur. Toen, na een lange stilstand, haalde ik het uit mijn pensioen en na 5 tot 10 km zou de motor averechts werken en doodgaan. Soms startte de motor opnieuw en accepteerde hij geen gas, andere keerde hij opnieuw en liep dan 30 km, of startte helemaal niet!

De carburateur is gestript, schoongemaakt met carb cleaner en perslucht, met nieuwe sproeiers, naald, 'O'-ringen en pakkingen van EuroCarb.uk gemonteerd.
Ik heb zowel de bobine (485 Ohm), de bobine (110 Ohm) op de statorplaat vervangen. Transducer/HT bobine (322982) vervangen door een Vespa ET3, Ducati Energia bobine (32398112), HT kabel, HT bougiedop en bougie. Ik heb ook gecontroleerd of de rotor gemagnetiseerd is door grote sleutels aan elk van de magneten te hangen.
Na dit alles heb ik nog steeds geen verbetering, het probleem is erger geworden!


Ik had verwacht dat naarmate het ontstekingstijdstip werd vervroegd, het 'ANT'-teken tegen de klok in (links) in de richting van de hartlijn van de nokkenas zou bewegen, maar de mijne niet. Ben ik juist in mijn verwachting?
Heeft iemand een test of remedie voor dit gedrag? Ik overweeg zelfs om te proberen of er een modernere Vespa/Lambretta-stator kan worden gemonteerd om het origineel te vervangen, dat is mijn wanhoop!
Bedankt en een goede gezondheid, Bill